Outline pentru articolul tau. O formula simpla.

Exista oare articole bune? Exista.
Exista oare articole proaste? Categoric, exista si din acestea.
Banuiesc ca… nu avem dubii in legatura cu aceste doua afirmatii.
Evident ca, ceea ce un blogger vrea sa stapaneasca, este evitarea scrierii unui articol in urma caruia ar avea parte de o “reclama” negativa.

Unde este granita dintre cele doua tipuri de articole si cat de permisiva este aceasta granita?

Dupa propria parere si in urma experientei de cativa ani buni in ale bloggingului, o sa spun ca… factorul care influenteaza foarte mult dimensiunile acestei granite este… cititorul tau ideal.
Ca si in viata, absolut totul este relativ si subiectiv.
Ca atare si definitia de “articol bun” sau “articol prost”.
Exista o multime de motive pentru care un articol poate fi catalogat ca fiind perfect sau un dezastru.
Si toate aceste motive sunt influentate de avatarul tau. Despre avatar, cititor ideal, client ideal sau oricare alta denumire vrei sa-i dai, o sa mai vorbim.
Astazi vom incerca sa creionam impreuna, un outline pentru articolul tau. Outline pe care in functie de auditoriului caruia i te adresezi, il vei adapta singur.

In general, pentru ca articolul sa fie mediu sau peste medie, trebuie sa ai grija ca gramatica sa fie impecabila, prezentarea in pagina sa fie “atragatoare”, iar cuvintele pe care le folosesti sa faca parte din vocabularul zilnic al cititorilor tai.

In plus fata de cele mentionate pana acum, trebuie sa ai grija ca fluxul ideilor sa fie coerent.

Cum nici tie nu ti-ar place sa citesti un articol in care autorul sare de la o idee la alta mai abitir ca un purice de colo colo, tot asa va prefera si audienta blogului tau.

Pentru ca acest lucru sa nu se intample, ai nevoie sa-ti pregatesti un outline inainte de a trece la scrisul propriu zis. Mai pe romaneste, o schita a articolului, in care sa faci un mic sumar al ideilor principale si a modului in care acestea se intrepatrund.

Poate ca deja ti-ai definitivat o procedura proprie si in acest caz te invit s-o impartasesti cu alti bloggeri. Cu siguranta vor fi cativa care iti vor multumi.

Ce pot face eu acum este sa impart cu cei care inca nu s-au dumirit cat de mult ii poate ajuta un outline, modul in care eu lucrez, modul in care imi organizez gandurile.

Un outline pentru articolul meu, pe care l-am “construit” de-a lungul timpului, cuprinde atat partea de continut, cat si pe cea de “urmarire” ulterioara.

Outline pentru articolul tau

O formula simpla in 10 Pasi

 

1. Stabilesc titlul provizoriu al viitorului articol

Pentru mine, este foarte important sa stiu din start despre ce voi scrie. Avand cativa ani la activ in ale bloggingului si, in plus, multiple site-uri nisate, nu ma mai multumeste faza in care privesc pe fereastra si astept sa-mi vina inspiratia.

Fie ca am clar in minte subiectul si scopul viitorului articol, fie ca ma inspir folosind lista cu  cele “75 Idei de Articole pentru Bloggerul fara Inspiratie“, in clipa in care incep scrierea unui articol nou, stiu despre ce voi scrie si care va fi “call to action”.

In aceasta faza, titlul este absolut provizoriu, nu pierd timpul cu gasirea celui definitiv. Aceasta deoarece, pe parcursul scrierii articolului, chiar daca am un outline clar, creativitatea ma poate trimite intr-o directie sau alta a abordarii.

Fiind blogger, cu siguranta si tu patesti la fel. Asa ca, titlul definitiv il vom seta dupa ce ultimul cuvant in articol a fost scris.

 

2. Fac o lista cu punctele principale pe care doresc sa le ating

Pentru ca tema articolului sa fie cat mai cuprinzatoare, in general, lista va cuprinde:

  • enuntul subiectului
  • problema pe care o are cititorul si pe care o poate rezolva dupa ce citeste articolul
  • povestea mea referitoare la subiectul ales
  • eventuale argumente pro si contra
  • fluxul “tehnologic” in cazul in care articolul va reda pasi clari de urmat
  • detalii obtinute in urma cercetarii, citate, pareri ale expertilor
  • concluzie… reformulez enuntul subiectului.
  • call to action

Evident ca nu trebuie sa urmezi ca litera de lege outline-ul meu. De la caz la caz, vei adapta, adaugand, eliminand, schimband ordinea.

In general, intuitia iti va spune ce trebuie sa faci. In special daca, asa cum am spus la inceputul articolului, ti-ai definit foarte clar profilul cititorului tau ideal.

 

3. Revizuiesc punctele enumerate in lista de mai sus

Am grija sa organizez si sa dezvolt fiecare punct in functie de necesitati (daca este cazul, adaug si subpuncte). La aceasta faza stabilesc ce headlines voi avea si care vor fi H1, H2 si tot asa.

Banuiesc ca nu este cazul sa mentionez ca articolul pe care-l scrii, trebuie sa abordeze un subiect de care esti cat de cat pasionat.

Daca alegi un subiect pe care-l stapanesti intr-o oarecare masura, atunci iti va fi usor sa folosesti vocea activa, evitand-o astfel pe cea pasiva.

In plus, vei fi in stare sa incluzi cateva detalii “fascinante”, emitand totodata pareri proprii care cu siguranta vor fi apreciate de auditoriul tau.

 

4. Stabilesc care sunt cuvintele cheie pe care doresc sa le includ in articol

Nu imi fac inca probleme unde o sa includ aceste cuvinte cheie. De-bia dupa ce am primul draft gata, o sa fac  mica analiza a textului si voi decide unde si de cate ori voi include cuvintele cheie.

Subiectul este vast si nu-l vom aborda acum in detaliu. Dar, sunt cateva puncte pe care ar trebui sa le ai in vedere cand stabilesti aceste cuvinte cheie:

  • pune-te in pielea cititorului tau ideal si incearca sa gasesti expresiile pe care acesta le-ar cauta. Gaseste cuvinte cheie simple sau expresii. In general, tentatia este sa cautam folosind expresii si nu doar un singur cuvant cheie
  • daca doresti sa targetezi un anumit segment de piata, cerceteaza care sunt cuvintele cheie specifice
  • daca doresti ca articolul tau sa fie descoperit de o masa mare de oameni, nu neaparat interesati de o nisa stricta, atunci gaseste cuvintele cheie adecvate.

5. Scriu primul draft al articolului

Las gandurile sa se astearna pe hartie, in ordinea in care vin, fara sa-mi fac griji in legatura cu cuvintele cheie stabilite la ptc.3.

Definitivez H1, H2, etc… cu alte cuvinte categoriile si subcategoriile.

Totusi… incerc sa pastrez e cat posibil ordinea ideilor pe care mi-am stabilit-o anterior. Fara sa ma stresez prea mult.

Daca muza imi dicteaza brusc sa schimb tonul, sau ordinea, sau orice altceva… ca de exemplu directia… categoric imi voi asculta muza.

La final, o sa ma asigur ca voi corela noua idee sau directie cu planul initial. Adica cu scopul principal al articolului si evident… cu acel “call to action” propus.

Acord o atentie deosebita tonului cu care abordez subiectul. de exemplu, pe site-ul meu de spiritualitate, daca intentionez sa discut despre “viata de dupa moarte”, cititorul ideal fiind o persoana care tocmai a pierdut pe cineva drag… in nici un caz nu voi aborda un ton umoristic sau satiric.

Evident, te sfatuiesc sa procedezi la fel.

 

6. Sunt atenta la Densitatea cuvintelor cheie

In functie de lungimea articolului, stabilesc de cate ori as dori sa apara cuvintele cheie si incerc sa rescriu anumite portiuni astfel incat sa le pot intercala.

Am in vedere faptul ca… cu cat mai mult folosesc aceste cuvinte cheie… cu atat e mai bine.

Dar, nu ma stresez foarte mult deoarece, chiar si daca nu includ procentajul potrivit de cuvinte cheie, la final, fac o rapida verificare a acestora din punct de vedere SEO si vad ce mai am de completat.

Daca nu ai cunostinte de SEO, iti recomand sa instalezi plugin-ul gratuit pe care Yoast il pune la dispozitie.

O sa descoperi ca totul devine foarte simplu si problemele principale le poti rezolva pe loc.

O densitate (frecventa de folosire0 a cuvintelor cheie cuprinsa intre 0,5-2,5% (raportat la numarul de cuvinte al articolului) este foarte buna.

Evident ca trebuie sa gasesti un echilibru intre ce este prea putin si prea mult.

Ar fi ciudat sa scrii despre un subiect, sa stabilesti pe baza subiectului cuvintele cheie si in final, articolul tau sa nu cuprinda nici macar o data cuvintele cheie.

Cum, dealtfel, ar fi la fel de ciudat sa scrii un articol de… sa spunem 300 de cuvinte din care cuvintul cheie sa se repete de 30 de ori.

Bine, bine… acum, exagerez putin cu numerele, dar… de-a lungul timpului am vazut cazuri, sa le spunem ciudate… daca nu chiar penibile. 🙂

 

7. Includ linkurile externe si interne necesare

Fie ca e vorba despre linkuri interne sau externe, un articol care le include, transmite faimosului Google un semnal ca… e vorba despre un articol de valoare.

Poate te gandesti ca linkurile interne nu sunt atat de importante. Ei bine… sunt. Cel putin la fel de importante ca si cele externe. Si asta pentru ca… tii totul sub control si ghidezi cititorul prin site-ul tau, nu doar marind timpul pe care acesta il aloca vizitei, dar si interesul crescand pentru diverse “unelte” pe care le poate primi citind articole inrudite.

Cat despre linkurile externe, acestea nu sunt esentiale in ceea ce priveste rankingul. Dar, folosindu-le adaugi valoare articolului tau, iar cititorul categoric va aprecia acest lucru.

Acolo unde este posibil, evident ca am grija ca linkurile externe sa fie linkuri de afiliat. Fie ca folosesc platformele 2Performant sau ProfitShare pentru articolele ce se adreseaza vorbitorului de limba romana, fie ca folosesc alte platforme atunci cand scriu in engleza, incerc cumva sa fac legatura cu un produs pe care-l recomand.

De exemplu, la acest punct am folosit linkurile mele de afiliat pentru cele doua platforme amintite. Daca tu, intri in platforme dand click pe linkurile mele, si daca, bineinteles vei hotari sa te inscrii, platformele respective ma vor recompensa atunci cand vei face prima comanda. Cu o fantastica suma de vreo 0,2 eurocenti.

Dar nu asta e important. Important este ca atunci cand tu vei folosi linkurile tale de afiliat pentru produse clare pe care le recomanzi cititorilor tai, vei obtine comisioane din vanzari.

Iti spun din proprie experienta ca… este o senzatie super! 🙂

 

8. Decid care este Titlul final

In functie de cuvintele cheie si continutul articolului, stabilesc titlul final.

Evident ca, in titlul acesta includ cuvintele cheie si la fel o fac si in linkul articolului.

Incerc pe cat posibil sa formulez un titlu care sa atraga cititorul meu ideal. Cu alte cuvinte, un titlu care sa faca potentialul cititor sa deschida pagina.

Este un pas foarte important deoarece… degeaba scriem un articol absolut briliant, plin de argumente si concluzii care sa ajute cititorul… daca acesta nu este tentat sa-l deschida pentru a-l citi.

Daca am lucra in vanzari, am putea chiar spune ca titlul este acela care vinde un articol!

In acest titlu voi seta asteptari clare pe care cititorul le poate avea. Si… am grija ca articolul sa nu dezamageasca aceste asteptari.

Nu exista o regula stricta in legatura cu lungimea titlului dar… depinde scopul pe care-l stabilesti pentru articolul  tau.

Despre titluri o sa mai vorbim, dar…

Daca doresti ca motoarele de cautare sa ii acorde un ranking bun, atunci ar fi bine ca sa gasesti un titlu format din maxim 70 caractere. In caz contrar, motoarele de cautare vor segmenta titlul si rezultatele nu vor mai fi cele scontate.

Daca scopul tau este sa obtii cat mai multe like-uri in facebook, atunci ar fi bine sa stii ca titlurile ce ocupa locuri fruntase sunt cele cuprinse undeva intre 12 si 14 cuvinte.

Iar daca esti axat pe Twitter, un titlu format din 8-12 cuvinte iti va aduce cele mai multe share-uri.

 

9. Recitire si modificare pana la stadiul de Articol final

Dupa ce am stabilit cuvintele cheie, frecventa acestora, linkurile interne si externe introduse si titlul final, recitesc draftul articolului si fac eventualele modificari.

Spun eventuale deoarece… poate ca tu esti cazul fericit care… pur si simplu nu simte nevoia sa modifice.

Personal, am constatat ca intre faza primului draft si definitivarea articolului, noi idei ma bombardeaza, iar creativitatea imi este potentata de fiecare citire pe care o fac.

Ca atare, stiu sigur ca voi rescrie articolul avand grija sa pastrez intacti “pilonii” enumerati.

Si dupa ce organizez, dezvolt si ce mai consider necesar ca trebuie sa fac… care crezi ca este urmatorul sub-pas?

Ei bine… elimin tot ce este in plus. Dar nu sterg definitiv. Doar elimin si salvez intr-o lista separata. Cu siguranta pot folosi acele idei pentru articolele urmatoare.

Dupa care… recitesc… iar. De data asta urmaresc fluenta ideilor si modul in care ele se imbina.

Ma asigur ca totul este scris “ca la carte” si ca nu exista scapari gramaticale care sa imi aduca o “aura” apasatoare.

Ma asigur ca tot ceea ce am scris si modul de abordare este cel pe care cititorul meu ideal l-ar dori.

In cazul in care te intrebi de ce tot pun accent pe acest profil al cititorului ideal… o sa iti dau un singur exemplu. Sa presupunem ca am un site in care scriu despre tot ce tine de fashion. Am stabilit ca cititorul meu ideal este omul “de rand”, cu un venit mediu, care incearca sa economiseasca bani. Degeaba as scrie un articol in care indemn acest cititor sa isi cumpere o superba rochie de gala pe care trebuie s-o imbrace la urmatoarea receptie ce va avea loc pe iahtul personal al unui vip. Cititorul meu nu doar ca nu va ajunge sa achizitioneze rochia, dar nici nu este interesat sa participe la un astfel de eveniment ce nu face parte din lumea sa.

Si dupa ce am facut toate cele de mai sus… mai fac ceva. Recitesc. Cu un singur scop de aceasta data. Pe cat posibil voi schimba persoana. Cu alte cuvinte, daca am folosit prea mult “eu am facut”, “eu am dres”… voi schimba totul formuland “tu faci”, “tu dregi”… etc.

Sa nu uitam ca scopul principal pentru care un blogger profesionist scrie un articol este… sa obtina conversii. Ca atare, este fantastic de frumos sa scrii romantic, precum pentru o novela… vorbind despre tine, despre starile si trairile tale.

Dar… cititorul este om si un om este prin definitie putin egoist. Ca atare, va fi mult mai impresionat si tentat sa-ti asculte chemarea la actiune, daca i te adresezi direct… decat daca vorbesti ca despre un potential alt personaj, sau despre tine prea mult.

Si ca un “subpunct” al acestui pas… cel mai important de retinut este… Publicarea articolului.

Iti vine cumva sa razi? Si mie mi-ar fi venit s-o fac, in conditii obisnuite. Ce blogger scrie un articol si uita sa-l publice?

Ei bine… stiu eu unul. Dar despre asta o sa vorbim intr-un articol viitor. Si daca vrei sa afli povestea (garantez ca merita), te invit sa te abonezi la newsletter ca sa nu o ratezi.

 

10. Planific faza de Tracking pentru articol

Includ articolul in planul meu editorial si de acolo fac urmarirea ulterioara.

Intr-un articol viitor vom vorbi si despre acest plan editorial.

Ce este, de fapt, acest calendar editorial? Ei bine, este doar un calendar pe care marketerii il folosesc pentru a-si organiza si clasifica continutul pe care doresc sa-l publice intr-un viitor apropiat sau mai indepartat.

Fie ca este vorba despre articolele incluse in partea de blog, fie ca e vorba de promovarea in social media sau campaniile de marketing, acest calendar editorial iti poate face viata de blogger mult mai usoara ajutandu-te sa construiesti si sa ai o vedere de ansamblu asupra strategiei tale optime.

 

Si acestea fiind spuse, ce as vrea sa retii din acest articol este in primul rand faptul ca… avand un outline pentru articolul tau, iti usurezi extraordinar de  mult munca. In al doilea rand, si poate cel mai important este faptul ca… orice outline nu e batut in cuie. Il poti adapta de la caz la caz. Si, categoric, am incredere ca bloggerul din tine va lua cea mai buna hotarare.

In final, am pregatit pentru tine un fisier de tip CHECKLIST pdf editabil, ce cuprinde lista pasilor pe care trebuie sa-i urmezi. L-am gandit sa fie editabil pentru cazul in care doresti sa inlocuiesti acesti pasi cu pasii pe care tu ii preferi ca urmare a experientei de blogger.

Poti sa downloadezi automat acest CHECKLIST daca alegi sa ma ajuti cu un share pentru acest articol, dand click pe una din retele sociale pe care tu le preferi.

DAR… accesul la CHECKLIST nu iti este conditionat de acest share.

Share-ul este doar ca sa ma ajuti pe mine sa fac cunoscut articolul si altor bloggeri.

Ti-am pregatit “cadoul” si la rubrica “Resurse Gratuite”. Alege oricare dintre cele doua metode de downloadare:

  • Share pe una din retele sociale pentru a deschide accesul la fisier, sau
  • Mergi direct la Resurse Gratuite (rubrica pe care voi incerca sa o maresc cat mai des cu fisiere-cadou noi) si downloadeaza fisierul de acolo.

Eu, iti multumesc oricum pentru timpul acordat!

 

***

 

31 COMENTARII

  1. Super util articolul tău! Felicitări!
    M-am regăsit în partea de scriere și rescriere a articolului. Cu titlurile stau eu mai prost pentru că pe nișa mea se poartă topurile (top X plaje, top Y hoteluri), iar eu urăsc topurile pentru că sunt ultra-subiective.
    Pe partea de social media, însă, sunt praf. Așa că, aștept următoarele articole.

    • Multumesc muuuult pentru feedback, Almona! Mi-ai facut o surpriza super frumoasa citind articolul imediat dupa publicare. Sper sa vin si pe viitor cu lucruri folositoare pentru noi, bloggerii. 🙂

  2. Un articol deosebit de util si de care ar fi bine sa tin cont si eu. La partea cu titlul, si eu pun un titlu provizoriu, dupa care, la final, stiu exact titlul (exclus cazul recenziilor, unde e alta poveste).

  3. Super detaliat articolul tău. Folosesc și eu un plan de bătaie în ceea ce privește scrierea unui articol pe blog. Și plug inul Yoast chiar mă ajută mult. Mulțumim de completări!

  4. Articolul tau e extrem de util! Iti multumesc pentru toate aceste sfaturi! Voi tine cont de ele😁❤️

  5. Și eu aștept următoarele articole cu nerăbdare. Super utile sfaturile, am să încerc să țin cont de ele, deși sunt cam praf la cuvintele cheie, de exemplu, ca să nu mai vorbesc de planul editorial. De fapt, eupublic când mă lovește inspirația.

    • Asa publicam si eu. Dar de cand am hotarat ca bloggingul poate deveni si un mod de existenta, am incercat sa procedez un pic mai “profesional”. Si… functioneaza, cu siguranta. Multumesc pentru aprecieri, Dorina!

  6. Multumesc tare mult pentru sfaturi. Fiind la inceput, sunt o mina de aur ptr mine. O sa incerc sa caut “cuvintele cheie” si sa tin cont de sfaturile tale!❤️

  7. Foarte bun articolul. I-mi place mult cum dai sfaturi pentru bloggeri. O sa editez articolul neaparat pentru ca desi cunosc multi din pasii expusi, uit sa-i aplic. Abia astept sa mai citesc pe aceasta tema.

  8. Foarte bune sfaturile tale. Eu nu reusesc sa fiu atat de organizata, desi stiu ca ar trebui. Toate articolele mele sunt la prima mana. Imi vine ideea, scriu, verific sa fie corect si gata. :))) Poate ma mai imblanzesc si eu.

    • Categoric, exista si exceptii, Catalina. Articolele tale sunt intotdeauna pline de atatea informatii interesante si utile, incat sunt sigura ca nici un cititor sau motor de cautare nu “sesizeaza” lipsa “organizarii”. Multumesc pentru comentariu. 🙂

  9. Trebuie să recunosc că e unul dintre cele mai utile articole pe care le-am citit în ultima vreme. Deși fac multe lucruri, din cele pe care le-ai enumerat tu mai sus, fără să îmi dau seama, mai sunt multe alte lucruri de care trebuie să țin cont pe viitor. Mersi mult pentru acest articol! Spor în tot, și toate!

    • Ooo… multumesc mult, Matei! Tocmai citisem unul dintre articolele tale si admiram modul in care ai abordat subiectul. Spor in toate si tie iti doresc si astept urmatoarele destinatii despre care vei scrie!

LASA UN RASPUNS

Please enter your comment!
Please enter your name here